Whiplash

1. Hoe kunnen we whiplash behandelen?:

Onderstaand protocol omvat een compleet en hierdoor effectief programma dat de fysieke, emotionele/mentale en spirituele achtergrond aanpakt; de gebruiker meer met zichzelf verbindt; het lichaam draineert, detoxificeert (ontgift) en regenereert; de weerstand van het lichaam versterkt en whiplash behandelt.

a. Elke 6 tot 8 weken: inzet Chi OPTIMIZER®; prioriteit uittesten, zie beschrijving Chi OPTIMIZER®.

b. Chi OPTIMIZER® Support met affirmatie: "Ik ben positieve liefdevolle helende energie, verhoging immuunsysteem, peesontsteking nu uit mijn lichaam. Alle bacteriën, parasieten, schimmels, virussen, en gifstoffen nu uit mijn lichaam, en mijn lichaam functioneert nu optimaal, en mijn lichaam is nu gezond."

c. Squash Plus Antioxidanten Complex: 1 tot 4 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor een vitaal lichaam, beschermt spiercelstructuren en verbetert spiercelstofwisseling, vangt vrije radicalen en vermindert pijn.

d. Gewrichtsgranulaat: 1 maatlepel van 9 gram per dag, bij voorkeur voor het slapen innemen; voor gezond kraakbeen, ontstekingsremmend, smeermiddel van gewrichten, pijnstillend.

e. Eventueel aangevuld met onderstaande middelen:

- Marine Visolie (zalm): 1 tot 2 capsules per dag, waarvan 1 voor het slapen gaan, in combinatie met vitamine E en/of antioxidant; voor soepele spieren en ontstekingsremmend.

- Glucochon: 1 tot 5 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond kraakbeen en gewrichtssmeer, en pijnstillend.

- MSM: 1 tot 4 tabletten per dag; ontstekingsremmend, pijnverlichtend, betere doorbloeding en ontspanning.

- Osteocap: 2 tot 4 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond botmetabolisme en sterke botten.

- Hepaforte: 1 tot 4 tabletten per dag; voor een goed functionerende lever.

- Teunisbloemolie: 2 tot 6 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalans en ontstekingsremmend.

- Borageolie: 1 tot 2 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalans enontstekingsremmend.

- GABA: 2 tot 4 capsules per dag, op lege maag met water innemen; voor stabielere zenuwfuncties en ontspanning.

Met kinesologie, touch for health, Integra, NEI, pendel, biotensor, bioresonantie-apparatuur, elektroacupuntctuur of intuïtieve waarneming is het mogelijk te bepalen welke combinatie voor het lichaam optimaal is. Wees hierbij wel alert op het congruent zijn met "ik ben gezond en vitaal"en eventuele andere sabotage mechanismen.

Om klachten door whiplash zo veel mogelijk te voorkomen, is het raadzaam om direct na een ongeval röntgenfoto’s van de nek te laten maken om ander letsel uit te sluiten. De eerste tien uur na het ongeval is strikte bedrust aan te bevelen. Ondersteun de nek tijdens het liggen door een opgerolde handdoek in de ruimte tussen je nek en het kussen te leggen. In de eerst 48 uur na het ongeval is het goed de nek met ijs te behandelen. Doe wat ijsblokjes in een plastic zak en leg deze in een handdoek. Houd dit ijspakketje elk uur zo’n tien tot twintig minuten tegen de nek. Vermijd de eerst 48 uur warmte op de nek. Na 48 uur kun je ijs afwisselen met een in warm water uitgewrongen handdoek. Een paar keer per dag leg je afwisselend ijs of de warme doek tegen de nek gedurende tien tot twintig minuten.

Het is verder van belang een goede werk- of lichaamshouding en een gezonde levenswijze na te streven. Richt je werkplek ergonomisch in en eet iedere dag voldoende verse groenten en vers fruit (liefst biologisch), eiwitten (vlees, kaas) beperken. Gebruik voldoende meervoudige onverzadigde vetzuren, door bijvoorbeeld drie maal per week vette vis te eten (ontstekingsremmend). Liever geen alcohol, koffie, zwarte thee en frisdranken. Drink 2 liter gevitaliseerd, gezuiverd (of mineraal-) water per dag, hierdoor worden nieren geholpen om gifstoffen uit het lichaam verwijderd, zie beschrijving Aqua OPTIMIZER®. Vermijd kou en vocht. Maak contact met je lichaam, luister naar de signalen die het geeft en reageer daar adequaat op. Korte pauzes zijn een effectieve manier om de spieren tussendoor te ontspannen en de bloedvoorziening te verbeteren. Zorg voor voldoende (volledige) beweging zoals zwemmen, fitness, Chi Neng Qi Gong en verbeter je lichaamshouding. Leef je leven met een glimlach, laat de verstarring los, dit komt het herstel van de cellen in je lichaam ten goede. Een glimlach zet zenuwreflexen in werking die de spieren in het hele lichaam meer ontspannen.

2. Achtergrond van Whiplash:

Whiplash is de verzamelnaam voor klachten die ontstaan als het hoofd een plotselinge heftige beweging heeft gemaakt naar voren, naar achteren en/of naar opzij. De klassieke whiplash ontstaat als iemand in de auto van achteren wordt aangereden. In zo’n ongeval wordt het hoofd van de inzittende eerst krachtig naar achteren geslagen,; op het moment dat de auto tot stilstand komt, slaat het hoofd juist krachtig naar voren. De beweging van het hoofd is een beetje te vergelijken met wat er met een boksbal gebeurt als je er een flinke dreun tegen geeft. Niet voor niets hebben goede automerken inmiddels speciale hoofdsteunen ontwikkeld om een whiplash te voorkomen. Per jaar krijgen, alleen al in Nederland, meer dan 22.000 mensen een whiplash. Het letsel heeft meestal betrekking op de weke delen van het hoofd en de nek: spieren, pezen, bindweefsel en ruggenmerg. Die worden als het ware uitgerekt en kunnen daardoor beschadigd worden.

3. Oorzaken van Whiplash:

Een whiplash kan ontstaan bij een aanrijding van voren of van opzij of van achteren, tijdens het sporten (een val bij het skiën) of door een ongeval in huis (van de trap vallen).

Emotionele en spirituele oorzaken (*):

Jij bezit het verlangen om alles te regelen, om anderen te beheersen, om met een dominante alles-overziende blik je omgeving de baas te blijven. Deze innerlijke drang maakt zeer veel energieën wakker, roept een hoop elektrische krachten op, maar deze energieën blijven tenslotte binnen het gesloten circuit van jezelf. Deze energie wordt niet benut in de zelfverwezenlijking; zij laadt zich sterker op, naarmate jij meer en meer wil omvatten. Niet alleen angsten en een drang om te beheersen, maar ook gevoelens van verantwoordelijkheid en bezorgdheid voor anderen, alsook een drang tot presteren om graag gezien en aanvaard te worden door de anderen, een stoere verschijning willen zijn, hard en streng voor jezelf zij, te veel doen voor je naasten, jij platst jezelf op de tweede plaats,… kunnen oorzaken zijn van dit letsel. In de beslotenheid van het circuit leidt dit soms tot kortsluiting; vooral omdat jij vaak aarzelt, ja-nee-ja… wat betreft het doorlaten van energieën, die klaarstaan om door jou zélf te worden ontvouwd. Energie, gevoelens, worden geblokkeerd. In machteloze woede richt jij innerlijk je agressie naar anderen toe, omdat jij voelt dat je greep of je Gezag niet meer werkt, omdat je voelt dat de gezagsrol, of het spel van stoere aandachtspleister niet meer het effect heeft dat je beoogde. Jij dient nu je masker of je harde rol af te gooien. Maar wie bén je dan nog?, zo twijfel jij angstig aan jezelf. Ze hebben me laten liggen; ik lig vast en ik kan niets meer doen… machteloosheid. De oorzaak van je ellende verwijt je de anderen, maar deze ligt bij jezelf.

Integreer de zachte "vrouwelijkheid" in jezelf, de ontvankelijkheid. Laat los! Keer je nu helemaal naar jezelf toe, haal je Zelf en je krachten tevoorschijn. Wees mens onder de mensen; stel je niet boven, noch onderaan. Wees soepel en lief met jezelf. Angstvallig vastgrijpen is niet nodig; jij mag vertrouwen op die oerveilige Basis van je diepste Zelf. Plaats jezelf in het centrum van jouw bestaan, zodat jij niet meer de behoefte hebt om in iemand anders centrum te staan. Wees jezelf; laat innerlijke energieën en emoties vrij naar buiten stromen. Blokkeer jezelf niet.

4. Symptomen van Whiplash:

Een whiplash kan ontstaan bij een aanrijding van voren of van opzij of van achteren, tijdens het sporten (een val bij het skiën) of door een ongeval in huis (van de trap vallen). Meestal treden binnen 24 uur na het ongeval klachten op als: pijn in nek of schouders, hoofdpijn, tinteling in armen en handen, duizeligheid, misselijkheid en braken. De klachten wisselen per persoon. Bij sommigen treden pas na enkele dagen of weken whiplashklachten op. Soms is er ook sprake van vermoeidheid, concentratiestoornissen, slaapproblemen, oorsuizen, of overgevoeligheid voor licht en geluid.

Bron:

(*) De Sleutel tot Zelf-Bevrijding, Christiane Beerlandt, uitgever Petiet, ISBN 90-75849-08-7

RSI, Ben Bouter, uitgever Mix Media BV, ISBN 90-75690-12-6