RSI / Repetitive Strain Injury

1. Hoe kunnen we RSI behandelen?:

Onderstaand protocol omvat een compleet en hierdoor effectief programma dat de fysieke, emotionele/mentale en spirituele achtergrond aanpakt; de gebruiker meer met zichzelf verbindt; het lichaam draineert, detoxificeert (ontgift) en regenereert; de weerstand van het lichaam versterkt en RSI behandelt.

a. Elke 6 tot 8 weken: inzet Chi OPTIMIZER®; prioriteit uittesten, zie beschrijving Chi OPTIMIZER®.

b. Chi OPTIMIZER® Support met affirmatie: "Ik ben positieve liefdevolle helende energie, verhoging immuunsysteem, peesontsteking nu uit mijn lichaam. Alle bacteriën, parasieten, schimmels, virussen en gifstoffen nu uit mijn lichaam, en mijn lichaam functioneert nu optimaal, en mijn lichaam is nu gezond." Zie beschrijving Chi OPTMIZER® Support

c. Squash Plus Antioxidanten Complex: 1 tot 4 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor een vitaal lichaam, beschermt spiercelstructuren en verbetert spiercelstofwisseling, vangt vrije radicalen en vermindert pijn.

e. MSM: 1 tot 4 tabletten per dag; ontstekingsremmend, pijnverlichtend, betere doorbloeding en ontspanning.

f. Eventueel aangevuld met onderstaande middelen:

- Marine Visolie (zalm): 1 tot 2 capsules per dag, waarvan 1 voor het slapen gaan, in combinatie met vitamine E en/of antioxidant; voor soepele spieren en ontstekingsremmend.

- Glucochon: 1 tot 5 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond kraakbeen en gewrichtssmeer, en pijnstillend.

- Gewrichtsgranulaat: 1 maatlepel van 9 gram per dag, bij voorkeur voor het slapen innemen; voor gezond kraakbeen, ontstekingsremmend, smeermiddel van gewrichten, pijnstillend.

- Osteocap: 2 tot 4 tabletten per dag, waarvan 1 voor het slapen; voor gezond botmetabolismeen sterke botten.

- DDS1: 1 tot 2 tabletten per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor een gezonde darmflora.

- Hepaforte: 1 tot 4 tabletten per dag; voor een goed functionerende lever.

- Teunisbloemolie: 2 tot 6 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalansen ontstekingsremmend.

- Borageolie: 1 tot 2 capsules per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor hormoonbalans en ontstekingsremmend.

- GABA: 2 tot 4 capsules per dag, op lege maag met water innemen; voor stabielerezenuwfuncties en ontspanning.

Met kinesologie, touch for health, Integra, NEI, pendel, biotensor, bioresonantie-apparatuur, elektroacupuntctuur of intuïtieve waarneming is het mogelijk te bepalen welke combinatie voor het lichaam optimaal is. Wees hierbij wel alert op het congruent zijn met "ik ben gezond en vitaal"en eventuele andere sabotage mechanismen.

Het is verder van belang een goede werk- of lichaamshouding en een gezonde levenswijze na te streven. Richt je werkplek ergonomisch in en eet iedere dag voldoende verse groenten en vers fruit (liefst biologisch), eiwitten (vlees, kaas) beperken. Gebruik voldoende meervoudige onverzadigde vetzuren, door bijvoorbeeld drie maal per week vette vis te eten (ontstekingsremmend). Liever geen alcohol, koffie, zwarte thee en frisdranken. Drink 2 liter gevitaliseerd, gezuiverd (of mineraal-) water per dag, hierdoor worden nieren geholpen om gifstoffen uit het lichaam verwijderd, zie beschrijving Aqua OPTIMIZER®. Vermijd kou en vocht. Maak contact met je lichaam, luister naar de signalen die het geeft en reageer daar adequaat op. Korte pauzes zijn een effectieve manier om de spieren tussendoor te ontspannen en de bloedvoorziening te verbeteren. Zorg voor voldoende (volledige) beweging zoals zwemmen, fitness, Chi Neng Qi Gong en verbeter je lichaamshouding. Leef je leven met een glimlach, laat de verstarring los, dit komt het herstel van de cellen in je lichaam ten goede. Een glimlach zet zenuwreflexen in werking die de spieren in het hele lichaam meer ontspannen.

2. Achtergrond van RSI:

Repetitive Strain Injury, dit betekent letterlijk klachten of blessures door herhaalde belasting. Er zijn verschillende vormen van peesontstekingen: achillespees, bursitis (ontsteking van een slijmbeurs van bijvoorbeeld schouder, elleboog, knie, enzovoort), fibromyalgie, muisarm, PSH (ontsteking van de weefsels rondom het schoudergewricht), tendinitis en tendosynovitis (peesontsteking en peesschedeonsteking bijvoorbeeld schrijfkramp), tenniselleboog. RSI is peesontsteking. Bij kappers ontstaan RSI-klachten door de voortdurende herhaling van dezelfde (lichte) knipbewegingen. Dirigenten belasten door het voortdurend omhoog houden van de armen, hun schouderspieren statisch en kunnen ernstige RSI-klachten krijgen. Chirurgen, die uiterst precieze, lichte arbeid verrichten. Verder komt RSI vaak voor bij: pianisten, strijkers, huisschilders, caissières, journalisten en secretaressen. Het duidelijkste voorbeeld van licht werk dat RSI-klachten kan veroorzaken is het werken achter de computer. Het typen op het toetsenbord en het lichte klikken met de muis kunnen tot ernstige klachten aan nek, schouders, armen, polsen, handen leiden.

De pijnklachten bij RSI kunnen iemand op den duur ernstig hinderen bij tal van eenvoudige handelingen zoals haren wassen, tanden poetsen en aankleden. Ook sport en hobby’s kunnen onmogelijk worden.

3. Oorzaken van RSI:

a. Emotionele en spirituele oorzaken (*):

Een muis lijkt je wel gebeten te hebbenÉ. "ai!", trek je pijnlijk in je onderarmÉ Er wordt aan je arm getrokken: hou ermee op jezelf zo te pijnigen, te forceren. Dit is het gevolg van het jezelf buitensluiten, het zachte van je afduwen, alsof jij jezelf niet in liefde wil omhelzen, alsof jij van jezelf eist dit of dat te doen; jij kan pijnlijk hard zijn voor jezelf, jezelf straffen. Het wordt tijd te beseffen dat jij prachtig bent als mens, wanneer je juist leeft in "goedheid", in liefde en harmonie met jezelf en bijgevolg ook met anderen. Verwacht niets, eis niets van de anderen, zeker niet wanneer jij jezelf al beneden jouw waarde behandelt en pijn doet. Tracht niet te voldoen aan een ambitieus plan, aan een werk, omdat je vindt voor jezelf dat het moet. Stel je werk niet boven je leven. Een signaal om eventjes op te houden en goed te kijken naar jezelf, je innerlijk gevoel van gekwetst zijn, van pijn: om te zien hoe jij juist jezelf hebt vastgezet. Tracht niet te voldoen aan anderen, imago, prestatie of ambitie en vooral: vlucht niet weg van je problematiek, maar kijk ernaar. Jij wil eigenlijk een soort oerverdriet omzetten in vreugde. Leef niet naar de overtuiging dat jij "slachtoffer" bent en steeds weer pijnlijke situaties naar je toe zal halen. Zeg wat op je hart ligt aan anderen wanneer nodig, uit je bezwaren en los ondertussen de harde dictatuur in jezelf op!

Alleen jij beslist wat er van jou leven zal geworden. Alleen jij kent jouw grenzen: jij weet wanneer en in welke wijze jij je totale wezen, je natuur, je lichaam, je brede inhoudÉÉ MISKENT! Zo, zorg goed voor jezelf, schenk jezelf de warmte, de aandacht en haal je binnen; jij hoeft niet langer wenend in de kou te staan wachten tot iemand je wil binnenhalen. Dit binnenhalen, op liefdevolle wijze, in je aardse lichaam, dat zal jij zelf moeten doen. En jij besluit dat je er mag zijn, dat jij waardevol bent, als Mens, dat jij jezelf het mooie, het zachte, het zoete mag schenken! Communiceer op openhartige warme wijze met de anderen en voel je welkom in het warme huis van moeder aarde. De rest volgt wel vanzelf. ERKEN jezelf in jouw volheid! Kijk even diep inwaarts naar het warme lichtje in jezelf: dat is het essentiële in het Leven. Vul je niet met dingen buiten jezelf, maar erken nu die grootse volheid van je wezen!

b. Onvoldoende zuurstof en doorbloedingstoornis:

Als je langere tijd achter de computer zit, krijgen de spieren niet voldoende zuurstof om hun taak uit te voeren. Tegelijkertijd kunnen de afvalstoffen die in het spierweefsel ontstaan door deze verminderde doorbloeding niet goed worden afgevoerd en het spierweefsel verzuurt. De opeenhoping van afvalstoffen die ontstaat, veroorzaakt een begin van pijnklachten.

c. Werkplek:

Een slecht ingerichte werkplek verhoogt de kans op het ontstaan van RSI-klachten. Ook geeft het werken met een laptop veelal een grotere belasting voor de spieren dan het werken met een gewone desktop computer.

d. Psychische oorzaken:

Je best doen, op je tenen lopen, angst, zorgen, perfectionistisch, te veel werk, werk met grote verantwoordelijkheid, deadlines, enzovoort. Eén of meer van de volgende overtuigingen hebben: Ik moet alles perfect doen; Ik moet alles onder controle hebben; Ik moet aardig zijn of Doemdenken. Wanneer we ons niet prettig voelen is de weerstand van ons lichaam verzwakt. Onze belastbaarheid neemt af en dat heeft ook zijn invloed op de belastbaarheid van onze spieren. Tevens wordt de doorbloeding door stress verminderd.

4. Symptomen van RSI:

RSI kan op jonge en oudere leeftijd ontstaan. De klachten kennen vaak een sluipend begin, maar kunnen ook plotseling "doorbreken". RSI-klachten kunnen zich uiten in lichte pijnklachten, maar ook in stijfheid, tintelingen, hoofdpijn, gevoelloosheid of vermoeide spieren. De peesontsteking kan plaatsvinden in de handen, polsen, ellebogen, schouders, nek, knieën, achillespezen, enzovoort.

Bron:

(*) De Sleutel tot Zelf-Bevrijding, Christiane Beerlandt, uitgever Petiet, ISBN 90-75849-08-7

RSI, een muis met een staartje, Henk Fransen, uitgever Ankh-Hermes, ISBN 90-202-1017-7

RSI, Ben Bouter, uitgever Mix Media BV, ISBN 90-75690-12-6