Gedrag- en leerproblemen

Hieronder vallen ADHD, ADD, autisme, concentratiestoornissen en dyslexie.

1. Hoe kunnen we gedrag- en leerproblemen behandelen?

Onderstaand protocol omvat een compleet en hierdoor effectief programma dat de fysieke, emotionele/mentale en spirituele achtergrond van gedrag- en leerproblemen aanpakt; een programma dat de gebruiker meer met zichzelf verbindt en het lichaam draineert, detoxificeert (ontgift) en regenereert.

a. Elke 6 tot 8 weken: Inzet Liefdeskracht®middel Chi Optimizer®; prioriteit uittesten, zie beschrijving van Liefdeskracht®middelen Chi Optimizer®. Voor meer verbinding met zichzelf, meer aarding, plezier en acceptatie om hier op aarde te zijn.

b. Chi Optimizer® Support met affirmatie: "Ik ben positieve liefdevolle energie, ik accepteer om op aarde te zijn, en ik ben veilig, rustig en vrolijk. Ik ben vol zelfvertrouwen."

Dosering: baby’s en kinderen tot 4 jaar: 3 x 1 druppel op tong of in flesje. Moeder/vader spreekt affirmatie hardop uit en doet haar/zijn handen op de buik of op het hart van het kind. Kinderen 4 tot 12 jaar: 3 x 2 druppels. Moeder/vader spreekt affirmatie hardop uit en het kind spreekt de affirmatie na. Het kind doet zelf haar/zijn handen op de buik of op het hart. Vanaf 12 jaar: 3 x 3 druppels, affirmatie hardop uitspreken met haar/zijn handen op buik of hart; na elke zin diep in- en uitademen.

c. Eventueel aangevuld met:

Gaba Liquid Plus met affirmatie: "Ik ben positieve liefdevolle energie, en ik vind het fijn om hier op aarde te zijn, en ik ben veilig, rustig en vrolijk. Ik ben vol zelfvertrouwen." Dosering: baby’s en kinderen tot 4 jaar: 3 x

1 druppel op tong of in flesje. Moeder/vader spreekt affirmatie hardop uit en doet haar/zijn handen op de buik of op het hart van het kind; na elke zin diep in- en uitademen. Kinderen 4 tot 12 jaar: 3 x 2 druppels. Moeder/vader spreekt affirmatie hardop uit en het kind spreekt de affirmatie na. Het kind doet zelf haar/zijn handen op de buik of op het hart. Vanaf 12 jaar: 3 x 3 druppels, affirmatie hardop uitspreken met haar/zijn handen op buik of hart, na elke zin diep in- en uitademen.

d. (Kinder) Vitamine Optimaal: kinderen vanaf 8 jaar: 2 x 1 capsule bij het eten.

Kinderen jonger dan 8 jaar: 1 capsule per dag; capsule openmaken en mengen door pap of vla.

e. DDS1: 1 tablet per dag, tijdens de maaltijd innemen; voor gezonde darmflora. Pulskuur van één week per maand. Voor kinderen vanaf ca. 5 jaar.

f. Eén of twee vetzuren:

- Vitamine E: 1 capsule voor het slapen innemen. Voor kinderen vanaf ca. 5 jaar.

- Marine Visolie: 1 capsule voor het slapen innemen. Voor kinderen vanaf ca. 8 jaar.

- Teunisbloemolie: 1 capsule voor het slapen innemen. Voor kinderen vanaf ca. 8 jaar.

- Borageolie: 1 capsule voor het slapen innemen. Voor kinderen vanaf ca. 8 jaar.

g. Eventueel verder nog te combineren met aanvullende suppletie, denk bijvoorbeeld aan: Multi Chewable Junior, Zink, Chroom, IJzer (altijd in combinatie met vitamine E en/of Squash Antioxidanten Complex en/of gebufferde vitamine C), vitamine B-complex, Magnesium Tauraat, Squash Antioxidanten Complex.

Met kinesiologie, touch for health, Integra, NEI, pendel, biotensor, bioresonatieapparatuur, elektroacupunctuur of intuïtieve waarneming is het mogelijk te bepalen welke combinatie voor het lichaam optimaal is. Wees hierbij wel alert op het congruent zijn bij uzelf en het kind met "Ik ben optimaal gezond en vitaal. Ik ben blij om hier op aarde te zijn." En eventuele sabotage mechanismen.

Als u zichzelf goed voelt (optimaal verbonden met de Goddelijke Kern), dan bent u een volwaardig individu voor uzelf en voor uw omgeving en zullen velen profijt hebben van de positieve energie die u uitstraalt! Veel liefde en positiviteit in uw leven!

Voor de ouders:

Altijd Chi Optimizer® Support 3 x 3 druppels met affirmatie: "Ik ben een goede vader/moeder. Ik heb volop vertrouwen in mijn vader- of moederschap. Ik accepteer mijn kind onvoorwaardelijk." Hardop uitspreken met handen op hart of buik; na elke zin diep in- en uitademen. Eventueel aanvullen met suppletie.

Het is verder van belang voor kind en ouders een gezond voedingspatroon met een gezonde levenswijze na te streven: iedere dag verse groenten en vers fruit, liefst biologisch; probeer snoep, suiker, frisdranken, gluten en zuivel weg te laten. Zorg ervoor dat het kind zo min mogelijk aan chemicaliën wordt blootgesteld. Verwijder daarom parfums en toiletartikelen die chemicaliën bevatten uit de badkamer en gebruik geen chemische reinigingsproducten. Het kind heeft voldoende beweging en ontspanning nodig, bijvoorbeeld Judo (goed voor zelfvertrouwen), kinder Chi Neng Qi Gong, kinderyoga, en dergelijke. Geef het kind voldoende gevitaliseerd water, zie beschrijving Aqua OPTIMIZER®. Doe oefeningen met de liggende 8 (lemniscaat).

2. Achtergrond van gedrag- en leerproblemen:

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) (**)

Zelden eist een ­ niet besmettelijke ­ aandoening in korte tijd zoveel slachtoffers als attention deficit hyperactivity disorder (ADHD). In de Verenigde Staten is bij één op de zeven schoolgaande kinderen de diagnose van ADHD gesteld. Ook steeds meer Europese kinderen blijken aan het hyperacitviteit-syndroom te lijden. Wat dit precies inhoudt, is echter niet duidelijk. Terwijl ADHD onderwerp is van hooglopend wetenschappelijk debat, verkoopt de farmaceutische industrie met succes ‘de oplossing’ voor het probleem: Ritalin.

Nadat de term ADHD vanuit de Verenigde Staten naar Europa is komen overwaaien, wordt ook hier steeds vaker bij kinderen in de leeftijd tot zestien jaar de diagnose van een aandacht- en hyperactiviteitstoornis gesteld. Hoewel ADHD als een moderne ziekte wordt beschouwd, zijn bepaalde kenmerken van deze stoornis, zoals concentratieproblemen, antisociaal gedrag, hyperactiviteit, van alle tijden. Wat ADHD ook precies mag inhouden, over de oplossing lijkt de medische professie het al jaren eens. Sinds de jaren zestig hebben artsen aan duizenden kinderen het psychestimulerende middel Ritalin voorgeschreven. Het is genetisch bekend als methylphenidate hydrochloride (MPH), een amfetamineachtig, verslavend werkend medicijn met kenmerken die lijken op de biochemische eigenschappen van cocaïne. In de Verenigde Staten gebruikt naar schatting één op de zeven schoolgaande kinderen Ritalin.

De meest voorkomende symptomen van ADHD zijn:

- niet kunnen concentreren op één ding gedurende langere tijd;

- geen controle over impulsen (straat op rennen, van dak springen, geen gevaar zien);

- hyperactiviteit, niet stilzitten, weinig slapen (ook als zuigeling); veel dingen tegelijkertijd doen;

- hyperkinese (onwillekeurige bewegingen).

In de babytijd: veel huilen en krijsen, ontroostbaar, slecht drinken zowel van de borst als uit de fles, extreem veel kwijlen en dorst, met het hoofd tegen de muur bonken, niet kruipen.

Later: onhandig, veel kleine ongelukjes, slechte hand-oog coördinatie, grillig en storend gedrag, woedeaanvallen, obsessief aanraken, op de tenen lopen, overal naar toe rennen, taken niet afmaken, eisen moeten onmiddellijk worden ingewilligd, hoge IQ, maar slechte prestaties op school.

Hyperactieve kinderen hebben over het algemeen ook meer chronische gezondheidsproblemen, zoals astma en allergieën, dan kinderen die geen ADHD hebben. Kinderen met ADHD blijken vaker slaapproblemen te hebben dan normale kinderen. Ze komen met moeite tot rust, ze worden ’s nachts wakker en zijn ’s ochtends oververmoeid. Meervoudige onverzadigde vetzuren spelen een belangrijke rol bij de controle van slaapmechanismen. Symptomen van depressie, angst en een beperkt gevoel van eigenwaarde zijn typerend voor ADHD, een aandoening die verband houdt met andere gedragstoornissen en emotionele stoornissen.

3. Oorzaken van gedrag- en leerproblemen:

a. Emotionele en spirituele oorzaken(*):

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) aandachtsstoornis, gepaard gaand met hyperactiviteit

Innerlijke krachten, emoties, natuurlijke energieën worden voortdurend ingehouden. Jij verbergt je als het ware achter een dikke vacht, een tweede persoonlijkheid, waaronder jij jezelf angstvallig verschuilt, bang als je bent om overweldigd te worden door die enorme krachten in jezelf. De oppervlakkige beweeglijkheid is slechts een uitlaatklep, een vlucht weg van jezelf. Jij ervaart jezelf als ‘gespleten’; enerzijds zou jij ervan onderuit willen glippen, voel jij je gevangen in je eigen natuur, ervaar jij jezelf als kwetsbaar en wil jij je verschuilen achter een tweede "vacht", omdat jij je maar wankel voelt op jouw basis, alsof elk moment jouw structuur kan instorten, omdat jij geen Inzicht hebt in het leven, niet in jezelf, noch in het hoe en het waarom van gebeurtenissen; omdat jij je onzeker voelt en helemaal niet weet welke richting uit te gaan, omdat jij jezelf maar op wankele, onevenwichtige grondvesten ervaart. Anderzijds voel jij je beklemd in deze situatie, jij zou willen vluchten van je eigen innerlijke stroom. Jij bent angstig voor die onbewuste, soms sterk agressieve krachten in jezelf; jij leeft niet stevig met beide voeten op aarde; jij leeft in te onwezenlijke sferen, in onzekerheid; jij vertrouwt je eigen natuur niet. Jij houdt jezelf voortdurend tegen; jij voelt je tegengehouden door anderen. Jij zou dan ook soms structuren willen omverhalen, doorbreken, maar het is slechts een verdere vlucht, weg van je innerlijke kernpersoonlijkheid. Jij voelt je onveilig en jij beschermt jezelf enerzijds door je diepste emotionele krachten weg te stoppen; anderzijds door te vluchten naar alle mogelijke richtingen, buiten jezelf, maar het lost voor jou niets op. Kinderen die hierbij nog verscheurd worden doordat zij een milieu beleven waar moeder en vader ‘tegengestelde’ richtingaanwijzers zijn, hebben het hier des te moeilijker mee: maar ook deze situatie halen ze naar zich toe, juist omdat de innerlijke verdeeldheid reeds in hen aanwezig was. In onzekerheid zal het kind op zijn hoede zijn, innerlijk agressief, omdat het helemaal geen Zicht heeft, geen vertrouwen heeft in zijn natuur, in het leven. Zoekend, vluchtend, gejaagd; niet durvend in zichzelf te kijken of er eventjes bij stil te staan.

Dergelijke kinderen hebben behoefte aan een weidse, psychische ruimte, waarin zij vrij zichzelf kunnen beleven. Creativiteit, muziek, enzovoort, wat gevoeld wordt van ‘binnen uit’; taken die beleefd worden vanuit hun eigen Kern, waar ze gans bij betrokken zijn. Opdat zij zich ‘binnenskamers’ hervinden; opdat zij de veilige Basis in zichzelf zouden ontdekken. Een zelfinkeer; een confrontatie in de spiegel. Hen Inzicht geven dat zijzelf stevig, veilig en geborgen in zichzelf bestaan, hoe zijzelf hun leven creëren, hoe veiligheid niet in de buitenwereld wordt gevonden; dat zij niet weg hoeven te vluchten van de krachten in zichzelf; dat zij zich niet hoeven te ‘beschermen’, noch tegen deze innerlijke emoties en energieën, noch tegen de buitenwereld. Afdoen met het onwezenlijke: wakker worden uit de nachtmerrie, uit dingen zien die er niet zijn. Gezond verstand en bewustzijn, een stevige concentratie van het bewustzijn in het lichaam: dit kan, wanneer zelfzekerheid, vertrouwen en gevoel van veiligheid aanwezig zijn. Angst voor gevoelens, voor het leven wegnemen via inzicht. Hier-en-nu blijven, in zichzelf, zodat agressieve krachten niet meer onrustig vluchten. Genieten van het zoete en het lekkere en mooie kleuren; geen beperkingen op dit vlak! Geloven in het zoete en het mooie van het leven zelf. Vertrouwen in die stevige Basis van zijn natuur; geen angst meer voor het Zelf en zijn krachten. Een vrije overgave aan zijn natuur en de energieën, dankzij een zich-veilig-weten in zichzelf, dankzij het uit-een-stuk-durven-zijn; vanuit innerlijke zekerheid een krachtige, dynamische doorzetting naar buiten toe.

Spirituele oorzaak van de mens met ADHD (****):

De mens met het ADHD syndroom heeft door zijn incarnatie ook veel oertrauma’s geactiveerd, vooral woede en verlatingsangst spelen een grote rol. Zijn incarnatie werd ervaren als een verwerping uit de Bron. Vandaar de woede en de zelfverwerping die hierdoor is ontstaan. Door zijn gedrag roept hij vaak weerstand op bij mensen in zijn omgeving, hierdoor krijgt hij het gevoel niet begrepen te worden. Hij doet toch zijn best en toch wordt hij afgewezen. Door deze afwijzing gaat hij zichzelf verwerpen. Door de chaos in zijn hoofd en de onrust in zijn lijf kan hij niet bij zijn innerlijk anker komen, hij zit in de beweging van de materie gevangen. Op alles wat zijn zintuigen prikkelt, reageert hij heftig. Hyperactief, impulsief en niet kunnen concentreren, dat is het etiket wat de mens met ADHD opgeplakt krijgt. Er is een beschadiging in de opbouw van zijn spiritueel weefsel, waardoor hij stuurloos is. Hierdoor ontstaat een spanningsveld, omdat de hogere lagen in zijn aura niet goed met elkaar in verbinding staan; hij heeft de hogere lagen uit zich geworpen. Hij ervaart dit alsof hij uit de Bron geworpen is. Hij wil niet meer aan dit trauma herinnerd worden. Er is daardoor geen goede doorstroming via zijn kruinchakra met als gevolg verstoring in de hersenen en zenuwweefsel. Het opsporen van het oertrauma en hem ervan bewust te maken, de verstoring van de fysiologie van de hersenen te herstellen, structuur en ordening in zijn leven aan te brengen, zijn enkele mogelijkheden om de mens met ADHD te helpen. Een holistische heling waardoor hij zichzelf en zijn spitrituele zelf niet langer afwijst. De mens met ADHD verstopt zich voor de kosmische impuls en wordt stuurloos. De rust, de eenheid, het anker houdt hij buiten zichzelf en hij wordt gegrepen door de materie. De mens is steeds dieper geïnvolueerd in de materie, steeds verder verdicht. In 1989 is hier een ommekeer in gekomen en is het de taak van de mens geworden om te gaan evolueren en de Geest in de materie te brengen. De mens met ADHD heeft het hier moeilijk mee, omdat zijn Geest hapert. Daardoor wordt het symptoom nu juist zo zichtbaar, omdat ook hij zijn spiritueel wezen op orde moet brengen en terug naar de Bron gaat waaruit hij zich verworpen heeft gevoeld. Elk mens is Goddelijk en mens tegelijk; laten we in die kracht gaan staan en die lichtschepping hercreëren. Laten we de mens met dyslexie en ADHD een helpende hand toereiken en een brug slaan, zodat zij de taak die zij op zich hebben genomen, kunnen volbrengen.

2. Achtergrond van gedrag- en leerproblemen:

Autisme(**)

Autisme houdt verband met een genetische afwijking, zo wordt algemeen verondersteld. Het feit dat autisme in sommige families meer voorkomt dan in andere, lijkt dit vermoeden te bevestigen. Maar er is meer aan de hand. Behalve genetische predispositie, lijken schadelijke stoffen in de omgeving een belangrijke rol te spelen. En zou het zo kunnen zijn, dat kinderen zich onbewust geestelijk afsluiten voor een bedreigende omgeving.

Het aantal geregistreerde gevallen van autisme neemt toe, zo blijkt uit nationale en internationale statistieken. Normaal gezien zouden dergelijke ontwikkelingen als een epidemie worden beschouwd, aandacht van de media krijgen en aanleiding vormen voor uitgebreid onderzoek. Tot nu toe worden omgevingsfactoren door overheidsinstanties echter volledig genegeerd. Omgevingsfactoren zijn: drinkwater waarin hogere niveaus van aluminium aangetroffen worden en we worden steeds meer blootgesteld aan schadelijke dampen en straling van televisietoestellen en computers. Eén van de grootste veranderingen is een toename van de toepassing van verzwakte en niet infectueuze versies van vele ziekten, in de vorm van vaccins. Een bestanddeel van vele vaccins is het conserveermiddel thimerosal, dat kwik bevat. Naarmate er meer infecties aan de lijst van verplichte inentingen worden toegevoegd, krijgen met name kinderen steeds meer kwik toegediend.

De Autism Research Unit (ARU) van de University of Sunderland is tot de conclusie gekomen, dat autisme geen mentale stoornis is, maar een stofwisselingsziekte. Wetenschappers van deze unit onderzochten gedurende elf jaar meer dan 1200 autistische kinderen en stelden vast, dat hun geestelijke afsluiting verband hield met acties van peptiden buiten de hersenen en het centrale zenuwstelsel. Deze peptiden zijn niet alleen verantwoordelijk voor opioïd peptiden die van nature in het centrale zenuwstelsel voorkomen. Deze natuurlijke opioïd peptiden, waartoe onder meer endorfine behoort, spelen een belangrijke rol bij de regulatie van het centrale zenuwstelsel, en zijn aldus van invloed op de hogere cognitieve functies, zoals perceptie en emotie. Door de actie van deze peptiden kan de regulerende rol worden gewijzigd of dermate worden geïntensiveerd, dat de meeste hogere processen binnen het centrale zenuwstelsel volledig worden verstoord. Dit houdt in dat perceptie, cognitieve functies, emoties, stemming en gedrag worden beïnvloed, en dat de diverse symptomen kunnen ontstaan die we karakteriseren als autisme. De vraag is: waar komen al deze extra peptiden vandaan? Volgens de onderzoekers van de ARU zijn bepaalde voedingsproducten de boosdoeners. Ook het feit, dat het lichaam niet in staat is om deze voedingsproducten te verteren, als gevolg van inadequaatheid van de enzymen die de peptiden moeten afbreken, zou een belangrijke rol spelen. De meest frequente veroorzakers zijn tarwe en andere granen die gluten bevatten, zoals rogge, gerst en haver. Ook melk en andere zuivelproducten worden als oorzaak genoemd. Beschadiging van de darmen is de voornaamste reden dat deze ruwe peptiden het centrale zenuwstelsel kunnen bereiken. Normaal gezien zijn de proteïnen die de darmwand bekleden sulfaathoudend, waardoor ze een beschermende laag over het oppervlak van de darmwand vormen. Maar wanneer deze proteïnen onvoldoende sulfaathoudend zijn, hebben proteïnen in de darmwand de neiging om samen te klonteren, resulterend in een oneffen darmwandoppervlak en toenemende doordringbaarheid van de darmen. Hierdoor kunnen bepaalde stoffen uit voeding in de bloedbaan en uiteindelijk in het centrale zenuwstelsel terechtkomen. De meeste kinderen die door de ARU zijn onderzocht, hebben deze darmafwijking. Over het algemeen moet de oorzaak bij letsel of vergiftiging worden gezocht. De ARU beschikt over bewijs dat het vaccin tegen de bof, mazelen en rode hond één van de meest frequente veroorzakers is. Darmafwijkingen en de eerste symptomen van autisme kunnen ook het gevolg zijn van een aanval van encefalitis (hersenontsteking) of meningitis (hersenvliesontsteking). Giftige stoffen in de omgeving, zoals pesticiden, lijken ook een rol te spelen bij darmbeschadiging.

3. Oorzaken van gedrag- en leerproblemen:

a. Emotionele en spirituele oorzaken(*):

Autisme

Een autist gelooft te weinig in zichzelf, veroordeelt zich tot mislukkeling. Hij komt het leven binnen met gevoelens van een buitengesloten, een marginaal, een clochard, een niet-erkende schilder ergens op een zolderkamertje. Nochtans zit hij boordevol ambities, talenten. Maar het gevoel van onvermogen en de vrees om gekwetst, verstoten of verslonden te worden door de anderen, laat hem zichzelf buitensluiten. Uit zelfbescherming bouwt hij als het ware een stevige wal rond zijn persoonlijkheid. Innerlijk is hij kieskeurig, kritisch. In zijn denkpatroon ontwikkelt hij zich als een perfectionist; in gedachten is hij steeds bezig om zijn ambities te verwezenlijken, hoe klein deze ook mogen zijn. Maar met dit perfectionisme naar zichzelf toe, komt hij nergens, zeker niet wanneer hij zich als onvermogend voelt: "Ik kan het toch niet." Ten overstaan van deze kritische normen die hij stelt aan zichzelf, faalt hij volledig: "Ik ben rot-slecht en niet-waardig om werkelijk voluit te leven." Trouwens, anderen zouden dit alleen maar kunnen bevestigen. Hij sluit zichzelf achter hoge muren op. Op deze wijze krijgt hij dan toch de aandacht waar hij zo naar verlangt, zonder nog te kunnen worden veroordeeld voor zijn slechte kanten, want hij is immers ziek en onbereikbaar! Het kind kan zijn ouders laten evolueren, door een spiegel te zijn voor hun onderdrukte problematiek. De ouders kunnen het kind laten evolueren, door deze psychologische situatie niet te ontvluchten, maar op te lossen, ook in henzelf. De angsten, de overtuiging dat zijzelf niet voldoen aan bepaalde voorwaarden om goede mensen te kunnen zijn. De angst, dat de wereld in feite een onveilige plaats is om in te bestaan. Alle bovenvernoemde oorzaken dienen ook te worden nagegaan door de ouders in zichzelf (zelfkritiek, zelfafbraak, enzovoort).

Roep jezelf nu tot de orde, neem jezelf kordaat bij de schouders en zeg tegen jezelf: "Wat ga jij nu eigenlijk doen, wat ga jij eigenlijk van je leven maken? Wil je doodgaan, of wil je leven? Wil je vluchten of ga jij jezelf bij de hand nemen en iets wonderlijk prachtigs van je bestaan maken? Aan jou de keuze!" Met sterke assertiviteitskracht, met een oerlevenskracht die in je zit opstaan, doorgaan en zorgen dat jij je meester maakt over je gevoelens,: gevoelens en negatieve gedachten hoeven nooit een loopje met jou te nemen. Breek met donkere en negatieve overtuigingen. Pak jezelf beet en maak er iets moois van. Het is aan jou. Die keuze voor waarachtig "leven"! Leef vanuit je hart; geloof in jezelf, in je goedheid. Een ander zal dit niet in jouw plaats doen. Wat zal je doen?

2. Achtergrond van gedrag- en leerproblemen:

Dyslexie (***)

Dyslexie is een neurologische stoornis op het gebied van de verwerking van geschreven en soms gesproken taal. In het algemeen kun je stellen dat dyslexie een stoornis is in de overbrenging van informatie en gegevens tussen de verschillende hersencentra onderling, waardoor deze niet goed samenwerken. Bij dyslexie lijkt het alsof de verschillende delen van de hersenen los van elkaar staan of langs elkaar heen werken. Als de persoon een taak moet uitvoeren die een beroep doet op verschillende delen van deze gebieden, dan lukt het niet of er worden te veel fouten gemaakt en kost het te veel tijd. Als je goed wilt kunnen lezen, zullen er goede verbindingen in de hersenen moeten zijn die:

- de stand en de vorm kunnen waarnemen van de lettertekens;

- klanken kunnen onderscheiden, herkennen en sorteren;

- zinspatronen begrijpen;

- woordenkennis bevatten.

Voor het schrijven is het nog ingewikkelder, want dat vraagt een goede samenwerking van taal, herkennen van afzonderlijke klanken, het herkennen van tekens en vormen op papier, en de fijnere motoriek van handen en vingers. De één heeft meer moeite met het klankonderscheid, te vinden bij de auditief dyslectici, spellers en perceptueel-type. De ander heeft weer meer moeite met het zien, te vinden bij de visueel dyslectici, de raders en linguaal-type.

Soms weigert een kind dan aan bepaalde dingen mee te doen, bijvoorbeeld met schrijven. Dit omdat het veel te veel energie kost, helaas zal de ander dit slechts zelden begrijpen. Het kind wordt als ‘vervelend, dwars’ neergezet. Hetzelfde geldt voor lezen, vooral wanneer het kind ‘radend’ leest. Het begrijpt er helemaal niets van, en dan is lezen niet leuk. Taal kan voor een dyslecticus bedreigend zijn, hierdoor gaan de bijnieren adrenaline produceren. Adrenaline zorgt o.a. voor een stijging van de bloedsuikerspiegel en toenamen van de prikkeloverdracht in het sympatisch zenuwstelsel. Gevolgen: minder tolerantie, agressiever gedrag, slechtere concentratie, groter beweeglijkheid, faalangst, blokkades op intellectueel gebied, hoe meer adrenaline hoe slechter de prestatie van het kind. Daarom is een veilige omgeving voor het kind essentieel. Daarnaast is de enige manier om deze vaardigheid zoveel mogelijk onder de knie te krijgen, is door te blijven lezen. Het liefst veel en vaak.

3. Oorzaken van gedrag- en leerproblemen:

a. Emotionele en spirituele oorzaken(*):

Dyslexie

Dyslexie is geen ziekte, maar heeft veeleer te maken met de kronkelige weg die de hersenen soms maken ten gevolge van een bepaald karakter, een bepaalde (zij het onbewuste) ingesteldheid in het leven. Het gaat hier om een drang van de mens tot innerlijke bevrijding, om helemaal trouw te zijn of te worden aan de hoogst unieke, oorspronkelijke, eigen Natuur, zonder compromis! Deze mens kent heel goed de taal, maar verlangt niet om in ‘woorden en woordjes’ te leven, te spreken, te communiceren, wel in zijn taal. Houdt hij zich hier aan, dan weet hij in zijn diepste Zelf wel dat diegenen die op zijn golflengte staan hem goed zullen verstaan! De hersenen van een ‘dyslecticus’ zijn wel degelijk afgestemd op taalgebruik, maar niet op de woordentaal zoals onze maatschappij die vooropstelt als zijnde een must voor iedereen. Onbewust wenst deze mens slechts de essentie van de dingen te zien en naar essentie te communiceren. Jammer genoeg dringt de maatschappij de mens van kindbeen af dit taalgebruik op, zonder rekening te houden met ander communicatiemogelijkheden, waardoor veel oorspronkelijks van het kind verloren gaat.

Vaak gaat het hier om eigengereide of eigenzinnige mensen, die hun originele weg willen volgen. En dit is goed voor wat betreft de ontwikkeling van de eigen Natuur in al haar mogelijkheden, de creativiteit, de originaliteit en de talenten. Echter, zij zullen hun taal en hun willetje niet mogen opleggen aan de anderen. Dyslexie houdt immers soms ook in: niet goed willen of wensen te horen wat de andere, of wat de leestekst op zijn of haar manier te vertellen heeft.

Hun zelfkern stuurt de hersenwerking op een dusdanige wijze waarbij dyslexie optreedt, omdat deze mensen eigenlijk tot de essentie van de dingen wensen te komen, tot het essentiële begrip, tot essentiële communicatie, zonder daarom nog te moeten luisteren naar wat iets of iemand anders buiten heb te vertellen heeft. Inspiratie en creativiteit zoeken op een zeer individuele wijze hun weg, waardoor soms geniale zaken via intuïtieve en rationele kronkelingen kunnen ontwikkeld worden. In dyslexie schuilt vaak een (onbewust) verzet tegen het nog langer de voorschriften en regels volgen van de ‘maatschappij’, van de opvoeders: "men zal het zelf wel uitzoeken." Anderzijds schuilt hierin ten slotte het gevoel van onvermogen, ten gevolge van het ‘ik wil niet meer’, om de ander nog te gaan verstaan of te gaan lezen zoals die andere dat zou willen. Hij heeft de les te leren de waarde in zichzelf te vinden en het Imago naar de buitenwereld toe af te bouwen. Vaak vindt men in een kind met dyslexie een gevoel van zowel streefdrang als van faalangst terug. De mooiste les die men een kind kan geven, is dat het zichzelf mag zijn zonder dat het dient te begeren, te willen/hebben of te presteren, want dit laatste leidt slechts tot ontevredenheid in het leven. Een gezond evenwicht dient gevonden te worden. Eerst zal hij leren zichzelf te begrijpen en in eerlijke communicatie met zichzelf te staan, dan zal hij leren ook met de anderen in een gezonde communicatie te treden.

Een spirituele oorzaak van de mens met dyslexie (****):

De mens heeft door zijn incarnatie trauma’s opgelopen. Vooral de mens met ADHD en dyslexie ervaart deze oertrauma’s als een verstoord contact met de Bron. Hierdoor heeft hij moeite om te incarneren in de stof, de materie met zijn dualiteiten. Dyslexie is geen falen, zij hebben een gave meegekregen, ze zijn zeer intuïtief en sensitief. Dyslexie ontstaat doordat ze problemen hebben met de stof. Deze mens wil terug naar de Bron, hij heeft een oerheimwee naar deze staat van zijn. Zijn taak is dit oerheimwee overal te verlevendigen. De Schepper creëerde een lichtleger om de schepping veilig te stellen. De dyslectische mens is hiervoor uitverkoren. Hij heeft de kosmische opdracht de materie op te trekken tot de Geest. Hij wil echter terug naar zijn bestemming, zijn oerstaat. Hierdoor ontstaat het syndroom van dyslexie, er is chaos in zijn hoofd en er zijn leerproblemen. Er zijn problemen met het communiceren in de stof. Dit veroorzaakt verstoring in de hersenfuncties en het zenuwstelsel. Lagen van zijn Geest zijn nog ergens hoog in de sferen achtergebleven, hoog in de aura, hierdoor onstaat een desoriëntatie in de stof. Elke dyslecticus is anders, is in een andere fase van bewustwording, dit is ook afhankelijk van zijn karma en trauma uit vorige levens. Als ze de integratie van de hogere lagen in de stof neerzetten dan overstijgen ze hun dyslexie. Er zijn momenteel veel kinderen en volwassenen met dyslexie, hun taak wordt nu geactiveerd, hun opdracht moet nu vervuld worden.

b. Essentiële vetzuren bij gedrag- en leerproblemen:

Marine Visolie: omega-3 series

Teunisbloem Olie & B-complex en Borage Olie: omega-6 series

Het gaat met name om de meervoudig onverzadigde omega-3-vetzuren eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) die voorkomen in Marine Visolie. EPA is onmisbaar als bouwstof voor zenuwcellen en celmembranen van zowel ogen als hersenen; DHA is verantwoordelijk voor de communicatie tussen zenuwcellen, de balans in het zien en denken, en de controle op stemmingen. Het omega-6-vetzuur gammalinoleenzuur (GLA), afkomstig van Teunisbloem Olie en Borage Olie, is een noodzakelijke stof voor de hersengroei. Het lichaam kan deze stoffen zelf niet aanmaken, dus moeten ze uit de voeding of een supplement komen.

Omdat essentiële vetzuren en hun derivaten ook een kritieke rol spelen bij de regulering van bepaalde aspecten van het immuunsysteem en de spijsvertering, kan een tekort aan deze vetzuren bijdragen tot algemene gezondheidsproblemen, zoals ontvankelijkheid voor infecties, spijsverteringsstoornissen en aanverwante aandoeningen. Een beperkte lichaamsreserve of een te lage productie van vetzuren kan in belangrijke mate bijdragen tot een verscheidenheid aan samenhangende stoornissen bij kinderen, zoals ADHD, dyslexie, astma, allergieën en zelfs autisme.

c. Diverse oorzaken bij gedrag- en leerproblemen:

Ongezonde voeding, gemanipuleerde voeding, suiker, kleurstoffen, onzuiver drinkwater; niet verwerkte emoties; slechte houding; onveilige omgeving; te veel (negatieve) impulsen; allergische reacties op voeding of andere invloeden; te weinig beweging; complicaties of trauma bij geboorte en/of zwangerschap; tekorten aan vitaminen en/of mineralen (met name zink); vergiftiging door zware metalen; in veel gevallen als baby’s geen borstvoeding hebben gekregen (moedermelk bevat voorgevormde meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals EPA, DHA en GLA, vetzuren die over het algemeen niet in flesvoeding voorkomen); erfelijkheid.

Bron:

(*) De Sleutel tot Zelfbevrijding, Christiane Beerlandt, uitgever Petiet, ISBN 90-75849-08-7

(**) Wat artsen je niet vertellen, jaargang 3, nr.3, 2001 en nr.5, 2001 (tel. 010-4365380)

(***) Module III, Verdieping/Kindertraining, Orin, Krommenie

(****) Samenvatting van een lezing van Sonia Bos over Dyslexie en ADHD voorjaar 2002, Mien Peeters, Panningen